در سال­های اخیر، برندها با کمک هوش مصنوعی سعی کرده ­اند تا تجربه­ ی خرید مشتریان را بهبود بخشیده، داده ­ها را آنالیز کنند، میزان فروش را افزایش دهند، روندها را پیش ­بینی کنند و در موارد انبارداری از آن کمک گیرند.

برای مثال Chatbot ها و صفحه­ های لمسی در فروشگاه ­ها پیاده ­سازی شده­ اند تا تجربه ­ی مشتری و پیشنهادات شخصی­سازی شده را بهبود بخشند. فناوری پشت این محصولات، شامل الگوریتمی است که کل فرایند انتخاب و خرید مشتری را دنبال و بر اساس آن پیشنهاد می­ دهد.

اگرچه این سرویس­ها مفید هستند، اما پیش­بینی روندهای کلی و مدیریت زنجیره تامین، دو مورد از پول­سازترین زمینه ­های کاربرد AI هستند. برای مثال دنبال کردن وضعیت real-time انبار محصولات، یک کارکرد کلیدی در صرفه ­جویی در زمان برای برندهاست، زیرا مدیریت بهینه انبار و عملیات تولید را ممکن می­ سازد. علاوه بر این اگر پایش وضعیت انبار را با قوی­ ترین ابزارهای پیش­بینی روندها ترکیب کنیم، برندها می­توانند به یک مزیت رقابتی چشمگیر دست یابند.

برای مثال شرکت انگلیسی FINERY یک ابزار پوشاندن مجازی لباس را عرضه کرده است که با کمک تحلیل داده، خریدهای مشتریان خانم خود را ثبت کرده و آن را به صورت مجازی بر تن خریدار نشان می­دهد. همچنین این پلتفرم به آنها اجازه می­دهد که با لباس­های در اختیار خود و یا محصولات بیش از 1000 فروشگاه، تیپ دلخواه مجازی خود را ایجاد کنند. شرکت TRUEFIT هم همچنین محصولی را فقط به صورت یک موتور آنلاین ارائه کرده است.

همچنین شرکت STYLUMIA به کمک هوش مصنوعی و بینایی ماشین از عکس­ها، داده ­های رفتاری و متون پلتفرم ­های اجتماعی، اطلاعات لازم را به صنعتگران حرفه ­ای ارائه می ­دهد تا بتوانند در خصوص جهت و خط مشی ارائه محصولات خود تصمیمات آگاهانه بگیرند. مثال جذاب دیگر HOOK است که به کاربران اجازه می­دهد به صورت real-time روند ها، کلمات کلیدی مورد استفاده مشتریان، الگوهای گردش در صفحات خرید و قیمت ­ها را پایش کنند. همچنین پلتفرم جستجوی هوشمند HOOK با کمک ماشین بر پایه AI نزدیکترین محصول به محصول مورد انتخاب شما را هم پیدا و عرضه می­ کند تا بتوانید بهتر در خصوص عوامل تفاوت ­زای برندهای مختلف تصمیم بگیرید.