برای استارتاپ‌ هایی که می‌‌خواهند موفقیت ابتدایی‌شان را افزایش دهند راه‌‌های زیادی وجود دارد و یکی از راه‌‌های محبوب کمک گرفتن از شتابدهنده استارتاپ است. شتابدهنده های استارتاپی، در حالی که شبیه به سرمایه‌گذاران فرشته و انکوباتورها یا مراکز رشد (شتابدهنده چه کار می‌کنند) هستند، مزایای منحصر‌به‌فردی دارند که ممکن است آن‌ها را به بهترین گزینه برای شما و شکوفایی تیم استارتاپی‌تان تبدیل کند.

با بیش از 170 شتابدهنده در آمریکا، معمولا شتابدهنده های بزرگ، پنج تا شش هزار درخواست را در هر دوره دریافت می‌کنند، لذا تلاش برای متمایز بودن با سایر درخواست‌کنندگان، موضوع کاملا رقابتی است. این حوزه بسیار فعال است؛ به همین دلیل، ظاهری استرس‌زا به کل فرآیند می‌دهد، اما از جهتی، این مسئله دقیقاً همان هدف شتابدهنده هاست: کمک به فرایند خلق.

پیش از آنکه حتی به مراحل انتخاب شتابدهنده برسید، باید داشته‌هایتان را بررسی کنید و چند سؤال از خودتان بپرسید.

سوال اول،

آیا استارتاپ من واقعاً نیاز به شتابدهی دارد؟

توضیح سوال اول کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما اساساً باید به دنبال چند عامل کلیدی باشید. آیا به راهنمایی نیاز دارید یا تیمتان از تمام اعضای لازم برای پوشش و مدیریت مجموعه وسیعی از دارایی‌‌ها برخوردار است که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان به آنها نیاز دارید؟ برای بسیاری از تیم‌های استارتاپی، این امر امکان‌پذیر نیست، بنابراین شتابدهنده می‌‌توانند از نظر دانش و تجربه لازم به شما کمک کنند. اگر فقط نیازمند سرمایه هستید، شتابدهنده استارتاپ احتمالاً بهترین گزینه برای شما نیست. شتابدهنده معمولاً به مدت کوتاهی با شما تعامل می‌‌کنند، بنابراین اگر به دنبال هدایت و مشاوره طولانی مدت هستید، انتخاب یک مشاور سنتی‌تر ممکن است مطلوب‌تر باشد.

و سوال دوم،

کدام شتابدهنده مناسب من است؟

برای سؤال دوم، بسیاری از سوالات بالا که از خودتان پرسیدید مشخص می‌‌کند که باید به دنبال چه شتابدهنده ای باشید که بهترین نتیجه را برای چشم‌انداز کسب و کارتان خواهد داشت. شتابدهنده مناسبی را نه تنها حوزه کاری خودتان، بلکه برای چیزی که فقدانش را حس می‌‌کنید بیابید. شتابدهنده های مختلف دوره­های زمانی متفاوتی دارند، لذا باید مطمئن شوید از این لحاظ نیز به کار شما می‌‌آیند.

با این حال، شتابدهنده ها از هر دو جهت کار می‌‌کنند و باید این مسئله را در نظر داشته باشید. شتابدهنده ها بنگاه خیریه نیستند، و انتظارات و الزامات خاصی نیز دارند.

شتابدهنده های مختلف را ببینید

می‌توانید از شتابدهنده ها بازدید کنید و نظرات آن‌ها در خصوص نحوه جذب تیم‌های استارتاپی جویا شوید. برخی از مهم‌ترین عوامل مدنظر شتابدهنده ها در هنگام تعیین اینکه با کدام استارتاپ‌ ها کار کنند به شرح زیر است:

  • سابقه اعضای تیم و بنیان‌گذاران آن (به عنوان مثال دانشگاه‌‌هایی که تحصیل کرده‌اند)
  • فناوری چقدر منحصر‌به‌فرد است؟
  • کشش (Traction)

فواید شتابدهنده ها

فرآیند شتابدهی چطور به استارتاپ سود و منفعت می‌‌رساند؟

موارد بسیاری را می‌توان در خصوص فواید شتابدهنده برای استارتاپ ها مطرح کرد، اما سه نکته اصلی عبارتند از:

شتابدهنده ها به شرکت‌‌های بزرگ دسترسی دارند.

شتابدهنده ها، استارتاپ‌ ها را با شرکت‌‌های بزرگی در یک فضای اداری بزرگ آشنا می‌‌کنند. داشتن دسترسی به مشتریان احتمالی در یک ساختمان راه خوبی برای شروع گفتگو با آنهاست.

معرفی سرمایه گذار.

شبکه بزرگی از سرمایه‌گذاران پیرامون شتابدهنده ها وجود دارد. روزهای ارائه به سرمایه گذار (Demo Day) دارند، جدیدترین گروه‌های سرمایه‌گذاران در رسانه‌‌ها را دنبال می‌کنند. احتمال جذب سرمایه از شبکه شتابدهنده بسیار بالاست.

شبکه‌سازی با دیگر استارتاپ ها.

فرصت‌‌های زیادی برای بهره‌گیری وجود دارد. مخاطبان عبارتند از: سایر بنیان‌گذاران استارتاپ ها، مربیان، سرمایه‌گذاران استراتژیک و … .