چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های فناوری آموزشی

آموزش و فناوری دو صنعت دائما در حال رشد و گسترش می باشد و سرمایه گذاری در چنین صنعت تلفیق شده ای یقینا میتواند با چالش هایی همراه باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد سرمایه گذاری در حوزه نرم افزار های آموزشی صحبت کنیم.

مهم است که قبل از تصمیم گیری برای هر سرمایه گذاری به تمامی جوانب کار خود بیاندیشید.به طور مثال در ادامه تنها چند مورد از مواردی که باید در ارزیابی یک شرکت فناوری آموزشی در نظر گرفت را شرح خواهیم داد.

چگونگی ارزیابی یک شرکت فناوری آموزشی

  • مدل کسب کار و امور مالی شرکت
    شرکت به چه نحوی درامد خود را کسب میکند؟ از طریق فروش محصول ؟ – خدمات به مدارس؟ – از فروش تبلیغات؟ – آیا شرکت به سودآوری خود رسیده است ؟ – آیا شرکت دارای بدهی است؟در نظر گرفتن این سوالات به ویژه هنگامی که یک شرکت هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است و ممکن است هنوز سودآور نباشد بسیار حائز اهمیت میباشد. بخش فناوری آموزشی با وجود رشد، با بودجه نسبتاً کمی مواجه است. این شکاف بودجه هم چالش ها و هم فرصت هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.
  • محصول و خدمات شرکت
    نیاز سنجی دقیق مدارس و مراکز اموزشی بسیار میتواند کمک کننده شرکت ها برای طراحی محصول و خدمات خود مطابق نیاز و ایجاد یک مزیت رقابتی اصولی نسبت به سایر محصولات و خدمات دیگر شرکت های موجود در بازار باشد.

 

  • تیم مدیریت شرکت
    داشتن یک تیم مدیریت با تجربه و دارای سابقه تجاری موفق باعث هموار سازی مسیر رشد و افزایش سرمایه شرکت میشود. همچنین طراحی یک استراتژی ورود به بازار توسط یک تیم بازاریابی قوی باعث فروش هدفمند محصولات و خدمات ، به جامعه ی هدف میشود.

 

  • چشم انداز رقابتی شرکت
    شناسایی رقبا در بازار و جمع آوری اطلاعات در مورد نقاط ضعف و قوت آنها میتواند بسیار موثر باشد. با ورود شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، بازار فناوری به بازاری به شدت رقابتی تبدیل شد همچنین با وجود منابع قابل توجه و برند سازی قوی تبدیل به یک رقیب جدی برای استارت آپ های کوچکتر شد.

فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های فناوری آموزشی

بخش آموزش یکی از پایه ترین و پایدارترین صنایع در طول تاریخ بوده است. با این حال، با وجود تغییر چشمگیر در این صنعت بعلت ظهور تکنولوژی اما همچنان نیازهمیشگی به اموزش باعث پر تقاضا شدن این صنعت در طول سال ها شده است.
یکی از بزرگترین تغییرات در بخش آموزش نحوه ارائه محتوای آموزشی بوده است. در گذشته محتوای آموزشی از طریق کتاب و سایر مواد چاپی ارائه می شد. با این حال، با ظهور اینترنت و محتوای دیجیتال، محتوای آموزشی می تواند به صورت آنالین ارائه شود. این یک فرصت جدید برای شرکت هایی که محتوای آموزشی ارائه می کنند ایجاد کرده است.

به عنوان مثال آکادمی خان ، یکی از شناخته شده ترین شرکت‌ها در این فضا، آکادمی خان است. سازمانی خصوصی که محتوای آموزشی آنلاین رایگان ارائه می‌دهد. در سال 2004 تاسیس شد و به یکی از بزرگترین ارائه دهندگان محتوای آموزشی آنلاین تبدیل شده است.
شرکت‌های کوچکتر نیز معمولاً بر حوزه هایی با موضوعی خاص یا سطوح پایه، تمرکز دارند مانند dreamBox learning که آموزش آنلاین ریاضی را برای دانش آموزان 8 K-فراهم می کند.
سرمایه گذارانی که به دنبال بخش آموزش هستند باید در شرکت‌هایی که محتوای آموزشی آنلاین ارائه می دهند سرمایه گذاری کنند زیرا موقعیت خوبی برای بهره مندی از رشد بخش آموزش و افزایش تقاضا برای محتوای آموزشی آنلاین دارند. این شرکت‌ها می‌توانند با بهبود نتایج آموزش، تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند و انگیزه‌ ای ایجاد کنند.

بازار آموزش

این بازار برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در شرکت های فناوری آموزشی هستند، آماده است. با وجود چالش ها، این بازار همچنان در حال رشد است و فرصت های زیادی را برای سرمایه‌گذاران دارد.

با توجه به گزارشات افزایش تقاضا برای خدمات آموزشی و افزایش رشد جمعیت و رشد طبقه متوسط ، به عنوان محرک های اصلی رشد این بازار به شمار می آیند.
اما با این وجود چالش های زیادی پیش روی شرکت‌های فناوری آموزشی وجود دارد که یکی از انها تغییر چشم انداز دائمی فناوری میباشد .
با توسعه فناوری جدید، شرکت های آموزشی باید ، محصولات و خدمات خود را به نوعی تطبیق دهند . این یک تلاش پرهزینه هست و همه شرکت ها قادر به ادامه آن نیستند.
دیگر چالش پیش رو، بحث تامین مالی است. بسیاری از مدارس با کاهش بودجه مواجه هستند که این مسئله بر خرید فناوری جدید تأثیر می‌گذارد و عرضه فناوری های جدید را به تاخیر می‌اندازد.اما کماکان فرصت های زیادی برای سرمایه گذاران در این فضا وجود دارد و شرکت هایی که خود را با تغییر فناوری تطبیق دهند و محصولات و خدمات نوآورانه ارائه دهند، موقعیت خوبی برای موفقیت خواهند داشت.

بازار فناوری

بازار فناوری آموزش رو به رشد و با فرصت های متعدد سرمایه گذاری است. اما چالش‌هایی نیز پیش روی سرمایه‌ گذاران است. اولین چالش اندازه کلی بازار است که اندازه کلی بازار در مقایسه با سایرین، نسبتاً کوچک است یعنی شرکت‌های کمتری برای سرمایه گذاری میباشند و بازارنقدینگی کمتری دارد.
چالش دوم قابلیت تجزیه پذیری بازار است، بخش های مختلفی در این بازار وجود دارد که هر یک، مجموعه ای از چالش ها و فرصت های خود را دارند و این شناسایی بهترین فرصت های سرمایه‌گذاری را دشوار کند.
چالش سوم محیط نظارتی است ، این صنعت تابع مقررات مختلفی است که برای سرمایه گذاران عدم اطمینان ایجاد کرده و پیش‌بینی آینده را دشوار می‌کند. همچنین بخش آموزش به شدت مقرراتی است برای مثال، شرکت‌های جمع آوری داده باید از قوانین حفظ حریم خصوصی پیروی کنند. همچنین تصمیم گیری کند توسط مدارس و‌ فصلی بودن آن‌ها میتواند برای شرکت‌های تازه تاسیس تاخیر ایجاد کند.

اما با وجود این چالش ها، تعدادی فرصت سرمایه گذاری جذاب هست. بازار فناوری آموزشی در مقایسه با سایرین هنوز نسبتاً کم ارزش است و این برای سرمایه‌گذاران با دیدگاه بلند‌مدت مناسب است. با برنامه ریزی و تحقیق دقیق می توانید فرصت های سرمایه گذاری جذابی را در این صنعت رو به رشد پیدا کنید.

فناوری‌های نوظهور در آموزش و پرورش

یکی از چالش ها ، پذیرش و بررسی فناوری‌های جدید و همچنین عدم تمایل معلمان به تغییرات و تنگنای نقدینگی می باشد که معمولاً سالها طول میکشد و در کوتاه مدت بازگشت سرمایه را دشوار می‌کند.اما عواملی مانند اثربخشی فناوری‌های آموزشی در نتایج دانش‌آموزان، کاهش هزینه فناوری‌های آموزشی در سال‌های اخیر و همچنین کووید 19 ، فوریت بیشتری برای پذیرش فناوری‌های دیجیتال را پدید آورد. باوجود چالش‌های این بخش، چشم‌انداز بلندمدت آن مثبت است و پتانسیل قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران با نگاه بلند مدت هستند، وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری آموزشی

افزایش تقاضا برای خدمات آموزشی ناشی از عواملی مانند اهمیت روزافزون آموزش در اقتصاد جهانی، گسترش طبقه متوسط در بازارهای نوظهور و افزایش هزینه شهریه در کشورهای توسعه یافته است.از فرصت‌های این بخش، نیاز مدارس به برنامه درسی دیجیتال، استفاده از سیستم های مدیریت یادگیری مبتنی بر ابری (cloud) ، گنجاندن واقعیت افزوده در تدریس ، توسعه یک نوع جدید از پلتفرم آموزش الکترونیکی و … است. این به دانش آموزان کمک میکند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را برای موفقیت در بازار کار توسعه دهند. این محصولات نحوه ارائه آموزش را به سمت دیجیتالی شدن تغییر می‌دهند. و این یک فرصت منحصر به فرد برای سرمایه‌گذاران فراهم می کند.

فرصت دیگر، نیاز به فناوری‌های آموزشی است که بتواند آموزش را با نیازهای فردی هر کس تطبیق دهد. این فرصتی بزرگ برای شرکت‌های در حال توسعه می‌باشد. همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای به مدارس و سایر مؤسسات آموزشی از کمک در انتخاب محصولات فناوری آموزشی مناسب گرفته تا توصیه در مورد چگونگی بکارگیری فناوری های جدید در نحوه تدریس میتواند به شمار بیاید.

بر اساس گزارشاتی، شرکتهای آموزشی از سال 2010 تاکنون بیش از 24 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر جذب کرده‌اند و بخش آموزش دومین بخش فعال برای عرضه اولیه عمومی (IPOs) در سال 2017 بوده است. بسیاری از این شرکت‌ها‌ توسط تیم‌های مدیریت باتجربه با دانش عمیق رهبری میشوند که این شانس موفقیت را افزایش می‌دهد.